Τετάρτη, Απριλίου 22, 2009

Νεανική Επιχειρηματικότητα και Τουρισμός

Το κείμενο που ακολουθεί είναι η ομιλία εκπροσώπου της G700 στην Ημερίδα "Νεανική Επιχειρηματικότητα και Τουρισμός" που διοργάνωσε ο Σύλλογος Ζακυνθινών Φοιτητών την Τρίτη 22 Απριλίου 2009. Πληροφορίες για τους ομιλητές και το πρόγραμμα της εκδήλωσης μπορείτε να βρείτε εδώ.

Καλησπέρα, λέγομαι Γιώργος Κουρέλης και είμαι ιδρυτικό μέλος της διαδικτυακής κίνησης πολιτών η "γενιά των 700 ευρώ", της G700 όπως είναι αλλιώς γνωστή.

Καταρχάς, θέλω να σας ευχαριστήσω για την ευκαιρία που μου δίνετε να μιλήσω για τη νεανική επιχειρηματικότητα στο χώρο του τουρισμού, σ' ένα όμορφο και κατεξοχήν τουριστικό τόπο όπως η Ζάκυνθος.

Είμαι 29 ετών, απόφοιτος της Σχολής Τουριστικών Επαγγελμάτων Αναβύσσου, και δουλεύω στο χώρο του τουρισμού από τα 15. Τα τελευταία 7 χρόνια είμαι νέος επιχειρηματίας, έχω όμως και 7 περίπου χρόνια εμπειρίας σαν εποχικός υπάλληλος σε τουριστικές επιχειρήσεις κατά την διάρκεια της εφηβείας, των σπουδών και στα πρώτα βήματα μετά τις σπουδές.

Έχοντας γνωρίσει από πρώτο χέρι τι σημαίνει να είσαι νέος στη αγορά εργασίας στην Ελλάδα, κυρίως σαν μισθωτός υπάλληλος, και συγκρίνοντας με την επταετή πλέον εμπειρία από το ελεύθερο επάγγελμα, έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το επιχειρείν είναι μια πολύ ουσιαστική διέξοδος για τους νέους. Για να μη γίνουν γενιά των 700 ευρώ, για να μη γίνουν επισφαλείς. Εφόσον κάποιος δε φοβάται, είναι διατεθειμένος να αναλάβει ρίσκα, αρχικά να φάει τα μούτρα του, να μάθει και στη συνέχεια να αξιοποιήσει τη γνώση του για να προχωρήσει, αργά ή γρήγορα είμαι βέβαιος ότι θα τα καταφέρει.

Για μένα όλα άρχισαν με την ολοκλήρωση των σπουδών, όταν στην ηλικία των 22-23 ετών αποφασίσα μαζί με τον κατά ένα έτος μεγαλύτερο αδελφό μου να νοικιάσουμε και να διαχειριστούμε μια μικρή νεόκτιστη ξενοδοχειακή μονάδα στη λίμνη Πλαστήρα.

Το εγχείρημα ήταν εξαρχής δύσκολο. Μια περιπέτεια. Η μονάδα είχε ακόμα κτιριακές εκκρεμότητες, ήταν καινούρια - κανείς δεν την ήξερε- και ήταν τοποθετημένη σε μια πολύ όμορφη, όμως ερημική περιοχή, εκτός του μεγάλου χωριού όπου υπάρχει κίνηση.

Δεν πτοηθήκαμε. Είπαμε πάμε. Ας το κάνουμε. Όχι τόσο γιατί αποβλέπαμε ότι θα βγάζαμε τα τρελά κέρδη από μια τέτοια ιστορία, αλλά γιατί πιστεύαμε ότι αν το τολμούσαμε η συγκεκριμένη εμπειρία θα ήταν καλύτερη κι από το καλύτερο business school.

Κι έτσι έγινε. Στα πέντε χρόνια που δουλέψαμε τη μονάδα τα "είδαμε" όλα:

-Πως φτιάχνεις μια εταιρεία και τι γραφειοκρατία συνεπάγεται αυτό το πράγμα.

-Τι ποσά απαιτούνται για να αγοράσεις τον απαραίτητο εξοπλισμό.

-Τι ρόλο παίζουν οι τράπεζες.

-Πως δανείζεσαι. Είναι εύκολο;

-Τι ρόλο παίζει ένας ιδιοκτήτης του κτιρίου, αναξιόπιστος που μπαλατζάρει στα όρια λαμόγιας και νομοτυπίας.

-Τι εχθρότητες, ανταγωνισμοί έως και μικρότητες αναπτύσσονται ανάμεσα στους ξενοδόχους της περιοχής. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι στις παρυφές του βουνού, την πινακίδα που είχαμε βάλει προς το ξενοδοχείο, μας την άλλαζαν συνέχεια και την τοποθετούσαν να δείχνει προς την αντίθετη κατεύθυνση. Σκέτο Φαρ Ουέστ.

-Ποιος ο ρόλος και ποια η ποιότητα των τοπικών αρχών και συγκεκριμένα της νομαρχίας. Έρχεται να ανοίξει το δρόμο από το χιόνι ή μένεις αποκλεισμένος μια βδομάδα; Επισκευάζει το οδικό δίκτυο; Φροντίζει οι πινακίδες να είναι σωστά τοποθετημένες και ευκρινείς. Κάνει διαφημιστική καμπάνια για την περιοχή;

Γευτήκαμε όμως και τα καλά. Κυρίως την ικανοποίηση του να έχουμε τη δική μας δουλειά, με τους δικούς μας όρους, μια δουλειά η οποία, όταν πήγαινε καλά, μας έκανε τρισευτυχησμένους.

Στο τέλος όμως, οφείλω να ομολογήσω ότι πέσαμε έξω. Στα πέντε χρόνια είδαμε ότι δεν έβγαινε η όλη ιστορία και αποσυρθήκαμε.

Προσωπικά, εκ των υστέρων χαίρομαι που έγινε αυτό. Διότι επιχειρηματίας δε γίνεσαι αν δε δεις από που μπορεί να σου 'ρθει η κατραπακιά. Από ποιο κράτος, ποιον ανταγωνιστή, ποια τράπεζα. Αν δε μάθεις από πρώτο χέρι τι δυνάμεις λειτουργούν για να σε καταστρέψουν ή να μη σ' αφήσουν να αναπτυχθείς όπως θες.

Έχοντας λοιπόν αποτύχει στο πρώτο μου επιχειρηματικό εγχείρημα, περιπλανήθηκα στη συνέχεια σε κάποιες εποχικές δουλειές σε μεγάλα city tour ξενοδοχεία και τελικά αποφάσισα να γυρίσω στην πόλη της Καλαμπάκας, στα Μετέωρα, απ' όπου κατάγομαι, και να ασχοληθώ ενεργά με το ξενοδοχείο του πατέρα μου, το οποίο μόλις πρόσφατα είχε ανακαινιστεί.

Αρχικά δεν πίστευα ότι αυτή ήταν μια καλή επιλογή.

Πρώτον, αισθανόμουνα ότι αυτή δεν είναι δική μου δουλειά. Δεν την άρχισα εγώ.

Δεύτερον, ποιος θέλει να έχει τον πατέρα του μέσα στα πόδια του όλη μέρα.

Τρίτον, με προβλημάτιζε το χάσμα αντιλήψεων που επικρατούσε ανάμεσά μας για το πως πρέπει να αναπτυχθεί και να λειτουργήσει το ξενοδοχείο επικοινωνιακά και διαφημιστικά. Σε ποια αγορά πρέπει να απευθυνθούμε.

Επέλεξα να μείνω για δύο λόγους. Πρώτον, διότι ομολογουμένως ξεκινούσα με ένα μαξιλάρι ασφαλείας, είχα δηλαδή μια δουλειά g700 έστω, και κυρίως ένα χώρο να σκεφτώ τις επόμενες κινήσεις μου. Δεύτερον, έβλεπα αυτή τη φορά μια ΕΥΚΑΙΡΙΑ για επιχειρηματική ανάπτυξη.

Τα Μετέωρα είναι μια ώριμη τουριστική αγορά, που υποδέχεται επισκέπτες, όλων των ηλικιών και των εισοδηματικών τάξεων, απ' όλο τον πλανήτη. Αλλά κυρίως όλο τον χρόνο. Η σεζόν κρατάει όλο το χρόνο.

Έχει, όμως, ως επί το πλείστον παλαίας κοπής επιχειρηματίες, μεγάλους σε ηλικία με παραδοσιακές επιχειρηματικές αντιλήψεις. . Έβλεπα ότι οι περισσότεροι επιχιερηματίες συμπεροφέρονταν σαν ψαράδες που βγαίνουν στο βαθύ πέλαγος με καθετή τη στιγμή που στον ανοιχτό ωκεανό θες δίχτυα.Την ίδια στιγμή η πόλη μας στερούνταν, όταν πήγα, ορισμένων βασικότατων υποδομών όπως το γρήγορο internet. Που όμως ήταν θέμα χρόνου να γίνουν πραγματικότητα

Όλα αυτά τα δεδομένα μου έλεγαν ότι εδώ υπάρχει μια επιχειρηματική ευκαιρία μπροστά στα μάτια μου που δεν πρέπει να την αφήσω να πάει χαμένη.

Κι έτσι μπήκα στο χορό. Κατέβαλα μια τεράστια προσπάθεια να πείσω για την αναγκαιότητα εκσυγχρονισμού των κομπιούτερ, να μπει internet και όλος ο απαραίτητος εξοπλισμός, και όταν η περιοχή έγινε broadband εκεί έγινε πραγματικά μια μικρή επανάσταση.

Και μ' αυτό θέλω σήμερα να κλείσω την ομιλία μου.

Οι εφαρμογές και οι δυνατότητες των νέων τεχνολογιών, αλλάζουν συθέμελα τους όρους του παιχνιδιού, ειδικά της προώθησης και των πωλήσεων.

Το να είσαι νέος επιχειρηματίας χωρίς την εμπειρία να κινηθείς στο αφιλόξενο ελληνικό οικονομικό περιβάλλον, από μειονέκτημα μετατράπηκε σε συντριπτικό στρατηγικό πλεονέκτημα, κυρίως έναντι εκείνων των επιχειρήσεων που διοικούνται από άτομα μεγαλύτερης ηλικίας και παλιάς νοοτροπίας. Που είναι φοβικές και μη εξοικειωμένες με τις νέες τεχνολογίες.

Πλέον οι παραδοσιακοί tour operators με τις τεράστιες προμήθειες, τις καθυστερημένες καταβολές των οφειλών και τον λόγο στην τιμολογιακή πολιτική αποτελούν παρελθόν. Η άμεση επαφή μας με τους πελάτες μας η πραγματοποίηση άμεσων και εγγυημένων κρατήσεων είναι γεγονός.

Με ένα κλίκ όμορφα και απλά.

Καταρχάς, μέσα από το διαδίκτυο είμαστε σε θέση να απευθυνθούμε σ' ένα τεράστιο κομμάτι της πλανητικής αγοράς που κανένας tour operator δεν μπορεί να σε φέρει σ' επαφή μαζί του.

Κατά δεύτερον, υπάρχει λειοτυργικότητα και αμεσότητα. Αλλάζουμε τις τιμές, σταματάμε τις πωλήσεις όταν γεμίζουμε, αλλάζουμε τους όρους των κρατήσεων ανά πάσα στιγμή, εισπράττουμε αμέσως με την αναχώρηση του πελάτη έχουμε πλήρη εικόνα στατιστικών και μετρήσεων.

Τρίτον, υπάρχει αξιολόγηση. Οι πελάτες μας βαθμολογούν συνεχώς με ratings, και έτσι γίνονται ταυτόχρονα η καλύτεροι πρεσβευτές μας ή κίνητρο να διορθώσουμε τις όποιες αδυναμίες μας και να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί.

Τέταρτον, η διαφήμιση από ακριβή και άστοχη που είναι στην έντυπη μορφή της, έγινε φτηνή και αποδοτική. Μεγάλα παγκόσμια forums για των τουρισμό όπως το wikitravel και το trip advisor μας διαφημίζουν εντελώς δωρεάν.

Οι καμπάνιες μας μέσω των google adwards προβάλλονται δίπλα από αυτές των μεγαλύτερων εταιρειών online κρατήσεων παγκοσμίως όπως η www.booking.com και η www.expedia.com απευθύνονται μόνο σε υποψήφιους πελάτες, οι οποίοι είναι εξαιρετικά πιθανό να πραγματοποιήσουν κρατήσεις, μεγιστοποιώντας έτσι την απόδοση της επένδυσής.

Η συνταγή εδώ είναι απλή.

Από τη μία καταχωρούμε μεν το ξενοδοχείο μας στις leader εταιρίες online κρατήσεων, γιατί μέσο αυτών επιτυγχάνουμε τεράστια προβολή παράλληλα όμως, μεριμνούμε η ιστοσελίδα μας να είναι επαγγελματική, να παρέχει τη δυνατότητα άμεσης κράτησης, να έχει την ποιο ανταγωνιστική τιμή και να είναι στις πρώτες θέσεις των μηχανών αναζήτησης (με την χρήση των google ad ward pay per click) έτσι ώστε οι πελάτες που ψάχνουν την ποιο ανταγωνιστική τιμή να είναι εύκολο να μας βρουν και να κλείσουν απευθείας σε εμάς γλιτώνοντας τις τεράστιες προμήθειες σε τρίτους.

Έχω δύο χρόνια που δουλεύω σαν ελεύθερος επαγγελματίας πλέον στα Μετέωρα, ακόμα δε βγάζω κάποιο μεγάλο εισόδημα, όμως έχω ξεφύγει από τα στενά μισθολογικά όρια της γενιάς των 700 ευρώ.

Θέλω να κλείσω λέγοντας ότι τίποτα απ' όλα τα παραπάνω δεν είναι αυτονόητο. Ούτε ότι κάποιος νέος θα επιλέξει το ελεύθερο επάγγλεμα είναι αυτονόητο, ούτε ότι αν βρει μια οικογενειακή επιχειρήση θα θελήσει να την αναλάβει ή ότι θα την αναλάβει επιτυχώς είναι αυτονόητο.

Έχω πάμπολλα παραδείγμα νέων ανθρώπων με παλιά μυαλά στο κεφάλι μου που θα μπορούσαν να αποτελέσουν το case study μιας αντίστροφης απο τη σημερινή ομιλίας.

Αυτό που θέλω να πως είναι ότι οι νέοι σήμερα έχουμε διεξόδους. Οι δυσκολίες και τα εμπόδια φυσικά είναι πάρα πολλά. Όπως είπα με το παράδειγμα της λίμνης Πλαστήρα μερικές περιοχές είναι πραγματικό φαρ ουέστ. Το επιχειρηματικό περιβάλλον δεν είναι ό,τι καλύτερο. Επίσης, τώρα έχουμε και την οικονομική κρίση η οποία θα τσακίσει μέρος της τουριστικής κίνησης, ωστόσο δεν πρέπει να πτοηθούμε. Πρέπει να κυνηγάμε τις όποιες ευκαιρίες να τις εντοπίζουμε και να τις αρπάζουμε.

Ας μη φοβόμαστε τέλος την αποτυχία. Αν αρχικά αποτύχουμε, ας ξέρουμε ότι εφόσον μπορούμε να μάθουμε από τα λάθη μας, είμαστε σε θέση να τα διορθώνουμε και να αξιοποιήσουμε την όποια εμπειρία αποκτήσαμε από τη πρώτη καταπρακιά, ουσιαστικά έχουμε βάλει τις βάσεις για να πετύχουμε στο επόμενο επιχειρηματικό μας εγχείρημα.

Σας ευχαριστώ.

Πηγή: Η Γενιά των 700 Ευρώ




Bookmark and Share

Δεν υπάρχουν σχόλια: